Kisah Sedey Pesakit Denggi Kanak-Kanak




Sat Nov 30, 2002 5:41 am

Kisah menyayatkan hati.. semoga kita semua lebih peka dengan keadaan sekeliling dan orang yang tersayang..

>From: Mariyati Binti Long Reply-To: Sutera@yahoogroups.com
>To: sutera@yahoogroups.com
>Subject: [Sutera] FW: untuk renungan ...(BAHAYA DENGGI)
>Date: Fri, 29 Nov 2002 15:24:41 +0800
>
>ANIS SABRINA DALAM KENANGAN (21 march 2002 - 24 November 2002)
>
>Anak kami Anis Sabrina , 8 bulan telah kembali ke rahmatullah pada 24
>November 2002 pukul 6.30 pm di Katil No. 5 , Unit Rawatan Rapi (PICU) ,
>Institut Pediatrik , HKL. Anis Sabrina meninggal disebabkan serangan
>"Dengue Shock Syndrome" , ataupun denggi berdarah Grade IV, yang telah merosakkan keseluruhan organ didalam badannya. Tetapi virus yang menyerang Anis ini baru ditemui dan pakar-pakar perubatan tidak mengetahui punca sebenar virus ini..melainkan secara kasarnya ianya hanyalah demam denggi yang dibawa oleh nyamuk Aedes.
>
>Tujuan saya meneceritakan pengalaman benar ini adalah untuk peringatan
>kita semua dan juga ihubapa akan bahayanya Demam Denggi , kerana sehingga ke hari ini belum ditemui lagi vaksin untuk merawat penyakit denggi. Ikutilah pengalam Anis Sabrina diserang denggi dan sehingga menghembuskan nafas terakhirnya dalam keadaan yang teramat sakit , menderita dan pilu..........
>
>Peringkat demam denggi adalah dalam lingkungan 10 hari. 4 hari pertama
>merupakan demam panas yang berpanjangan, masuk hari ke 5 , demam panas akan hilang. Kebanyakkan kita beranggapan , bila panas dah hilang , demam dah
>baik, sedangkan hakikatnya bagi demam denggi, hari ke 5 hingga ke 10
>merupakan hari virus denggi mula membiak. Sekiranya seseorang dapat
>bertahan hingga hari ke 10 tanpa menghadapi komplikasi lain insyallah akan selamat , tetapi jika sebaliknya,,memang akan menjadi korban, Dan anak saya terkorban pada hari ke 11 demamnya. Walaupun melepasi tahap hari kritital 10 hari ,namun virus telah menyerang keseluruhan organ dalamannya sehingga gagal berfungsi.
>
>
>Khamis (14 November 2002).....pukul 4.30 pagi (Hari ke 1 demam)
>
>Seperti kebiasaanya Anis akan terbangun bila saya bangun untuk bersahur.
>Dan pagi itu Anis macam biasa , ceria dan bermain-main...sehingga saya selesai bersahur....kemudian selepas subuh Anis tertidur semula. Saya seperti biasa bersiap untuk ke tempat kerja..dan ketika mahu mengangkat Anis keluar dari bilik lebih kurang pukul 7.45 pagi,,saya dapati badan Anis sedikit panas.
>Saya telah berpesan kepada Pembantu rumah untuk memberikan Anis ubat demam.Di pejabat hati saya resah. Saya seperti menjangkakan yang anis mungkin diserang denggi kerana dikawasan ini banyak kes denggi. Sehingga petang saya kembali dari bekerja..keadaan Anis masih panas. Saya terus membawa Anis ke Klinik untuk mendapatkan rawatan...doktor mengatakan hanya demam biasa...dan mengingatkan jika demam tidak baik sehingga hari Ahad , kembali semula ke Klinik untuk membuat ujian darah. Keadaan Anis tidak berubah...sekejap panas , sekejap hilang.Walaubagaimana pun Anis masih mahu minum susu dan makan.
>
>
>Jumaat (15 November 2002 - Hari ke 2 demam)

>
>Keadaan Anis masih tidak berubah. Sementara saya pula mengalami demam. Oleh kerana kurang sihat dan tidak sedap hati..saya tidak ke pejabat disebablan
>keadaan Anis dan diri saya yang demam. Tapi Alhamdulillah menjelang petang
>demam saya beransur hilang. Hanya Anis yang masih demam walaupun tidak
>sepanas semalam. Dan petang itu seluruh ahli keluarga suami saya mengadakan majlis berbuka puasa dan kesyukuran , kerana ibu mertua saya baru sembuh dari demam denggi. Tapi hati saya tetap risau mengenangkan keadaan Anis. Masa Anis banyak dihabiskan dengan tidur dan sekali-sekala mahu
>bermain-main. Keadaannya seperti tidak selesa..kerana dia lebih suka
>berbaring di dalam buaian walaupun sebenarnya dia tidak tidur.
>
>
>Sabtu (16 November 2002 - Hari ke 3 demam)
>
>Badan Anis sedikit sejuk hari ini. Saya bersyukur , mungkin demam Anis dah
>sembuh. Saya tinggalkan dia dirumah dan pergi membeli barangan keperluan
>rumah. Tengahhari Anis banyak tidur....dan mula kurang makan. Saya buatkan
>bubur nasi dan sup..dia makan dalam 3 -4 sudu ...lepas tu tidur.
>
>
>Ahad ( 17 November 2002 - Hari ke 4 demam)
>
>Menjelang pagi. Suhu badan Anis naik lagi...Selepas Subuh saya bawa Anis ke
>klinik sekali lagi. Setibanya di Klinik..doctor mencadangkan Anis dibawa ke
>HKL , kerana kalau ujian darah dibuat di Klinik , akan mengambil masa yang
>agak lama untuk tahu keputusannya. Lagipun Ahri Ahad makmal ujian tutup.
>Saya pun terus membawa Anis ke HKL, Unit Kecemasan. Keadaannya agak sedikit lemah..tapi masih lagi boleh menyusu dan tertawa. Selepas membuat
>pemeriksaan,(pukul 9.45 a.m) doctor menahan Anis di Wad , kerana disyaki
>menghidap denggi. Anis ditempatkan di Wad KK2 , Bilik No. 1. Hati saya mula
>tidak tenteram melihatkan terlalu ramai kanak-kanak di wad itu yang
>diserang denggi. Setibanya di Wad, doctor telah mengambil sample darah Anis
>untuk membuat ujian. Oleh kerana Anis masih terlalu kecil , amat sukar
>untuk memasukkan jarum ke badannya..untuk mengambil darah. Sehingga 5 - 6 kali mencuba baru berjaya. Kesian Anis , lebam-lebam tanhgannya...Pukul 2.00pm ,ujian darah diketahui , dan dari ujian berkenaan darah Anis tidak ada virus denggi. Saya bersyukur...tetapi Anis diletakkan dlaam pemerhatian kerana
>tanda-tanda denggi ada padanya..seperti tidak lalu makan dan lemah
>badan.Walaupun begitu, hati saya masih risau dan kuat mengatakan yang Anis
>dijangkiti denggi. Setiap 6 jam darah Anis diuji dan setiap kali itu saya
>menyaksikan Anis akan menangis kesakitan...Kesian Anis. Malam tu Anis asyik
>tidur dan langsung tidak mahu makan dan minum. Dia bergantung sepenuhnya
>pada drip air yang dimasukkan ke dalam badannya. Kencing Anis juga semakin
>berkurangan. Menjelang tengah malam doctor memberitahu yang memang confirm Anis telah dierang denggi , berdasarkan ujian darah yang di buat petang
>tadi. Walaubagaimana pun masih diperingkat awal kerana bacaam ujian
>Platelette menunjukkan bacaan 195. (Normal antara 130 - 400) , tetapi Anis
>diletakkan dalam pengawasan doctor , kerana tidak mahu melarat.
>
>
>Isnin (18 November 2002 - hari ke 5)
>
>Keadaan Anis lemah, tapi masih boleh membuka mata dan bermain-main bila
>diagah. Susu langsung tak mahu, yang mahu hanya menhisap putting. Pukul
>8.00 pagi darah Anis diambil lagi. Kali ini doctor menyuntik lubang jarun
>baru..kerana darah Anis terpaksa duji setiap 4 jam sekali. Sebelah tangan
>Anis disuntik jarum untuk memasukkan drip air , dan sebelah lagi untuk
>merngambil darah. Tak sampai hati asya meliohat keadan Anis ketika
>itu.Pukul 9.00 Doktor P.G. Lim , Pakar Kanak-Kanak membuat pemeriksaan ke atas Anis..dan doctor mendapati hati Anis sedikit bengkak.Doktor mengarahkan
>supaya Anis di X-Ray untuk melihat keadaan paru-parunya. Hati sya semakin
>bimbang , namun saya hanya mampu berdoa dan sambil berkata , yang Anis
>hanya demam biasa......semasa menunggu giliran untuk di X-Ray, jarum ditangan kanan Anis terbuka..menyebabkan darah keluar meleleh..sehingga membasahi baju saya dan Anis , dan diatas lantai. Oleh kerana banyak darah yang mengalir , Anis kelihatan agak lemah. Hati saya hanya Allah yang tahu.
>Selepas di x-ray Anis lebih banyak menghabiskan masanya dengan tidur. Bila
>diangkat dia akan menangis. Didudukkan di atas katil , dia tak dapat
>bertahan. Pukul 4.00 petang doctor membuat pemeriksaan sekali lagi...dan
>doctor mengatakan yang paru-paru Anis dimasuki sedikit air dijangkiti
>sedikit kuman. Hati Anis juga telah membengkak 4 cm. Doktor mengarah Anis
>dipindahkan Kebilik No. 7, untuk dibuat lebih kerap pemerhatian keatasnya.
>Pukul 4.30 pm Anis dipindah dan doctor lebih kerap mengambil darah. Anis
>hanya tidur ,, dan tidak menangis. Menjelang waktu berbuka , Anis langsung
>tidak mahu membuka mata , dan saya hanya meneguk segelas air untuk berbuka puasa , kerana tekak ini rasa telah tersumbat untuk menerima sebarang
>makanan. Selepas solat Maghrib , saya cuba menitiskan sedikit air ke mulut
>Anis menggunakan syringe ubat. Namun Anis meluahkan balik. Pada pukul 7.30
>malam saya cuba untuk mendudukan Anis , tapi alangkan terkejutnya , Anis
>tiba -tiba muntah darah yang berwarna kehitam-hitaman. Saya menjadi teramat
>panik. Saya menjerit memanggil jururawat dan doctor . dan menelefon suami.
>Suami saya dalam perjalanan ke hospital. Saya serasa hampir pitam
>melihatkan keadaan Anis. Setibanya suami dihospital. Saya terus menyuruhnya memegang Anis, kerana saya tidak sangup melihat keadaannya. Selapas tu Anis muntah lagi dengan meluahkan darah seperti tadi, malahan kali ini lebih banyak
>lagi sehingga membasahi baju dan juga cadar katil. Keadaannya semakin lemah.Tidak sampai 5 minit , Anis muntah darah lagi....Doktor membuat keputusan
>untuk memindahkan Anis ke PHDW (Pediatrik High Dependency Wad) atau semi
>ICU. Semasa dibawa Anis masih menangis lagi...dan setibanya di PHDW, Doktortelah memasukkan segalam macam tiub di badan Anis. Ujian Plattelette juga didapati semakin menurun iaitu , 55. Doktor mencucuk lagi lengan kecil Anis
>untuk mencari salur darah yang baru, kerana yang sediada telah tersumbat.
>Anis menangis dengan kuat , dan saya berlari keluar kerana tidak sampai
>hati melihat keadan Anis. Kalaulah saya tahu yang itulah mungkin kali terakhir
>saya boleh mendengar tangisan Anis , mungkin saya akan tunggu Anis. Selesai
>semua tiub di masukkan ke tubuh Anis, Sel darah kuning (Platelette)
>dimasukkan kedalam badan Anis , untuk membantu menambah kan sel darah
>kuning, bagi melawan virus tersebut , kerana hati Anis tidak berfungsi untuk
>menghasilkan sel-sel darah. Pukul 12.00 malam doctor memberitahu keadaan
>nya kritikal tapi agak stabil , dengan bacaan platelette hanya tinggal 29.
>Walaubagaimanapun menurut doctor mungkin keadaan Anis akan berubah jika
>badannya dapat menerima sel darah kuning yang dibekalkan , dan mungkin
>dapat dipindahkan ke wad biasa.
>
>
>Selasa (19 November 2002 - Hari ke 6)
>
>Pukul 6.00 pagi , saya melihat Anis tidur ambil menghisap putting. Memang
>sepanjang masa di hospital Anis tidak boleh berenggang dengan putingnya.
>Suami pulang kerumah kerana menyangkakan Anis semakin baik. Tetapi alangkan terkejutnya saya apabila doctor memberitahu yang Anis terpaksa dipindahkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) kerana mengalami maslah pernafasan dan juga Platelette yang semakin menurun iaitu 16 , disamping hati yang mula kurang berfungsi dan semakin membengkak sehingga 9cm. Tahap ini amat kritika >kerana ia akan menyebabkan pendarahan pada otak. Bantuan pernafasan yang diberikan tidak berkesan , kerana bila Anis terjaga dari tidur dia akan cuba mencabut semua wayar dan tiub dibadannya, jadi doctor mahu memasukkannya ke dalam ICU dan memberikan ubat tidur supaya dia tidak menganggu segala macam alat yang dipasang ke dalam badannya. Saya menelefon suami , yang ketika itu baru sampai dirumah , dan dia bergegas semula ke Hospital. Pukul 8.30 am. Anis di pindah kan ke Unit Rawatan Rapi (PICU) HKL. Saya hanya menghantarnya ke muka pintu , kerana doctor tidak membenarkan ibubpa berada didalam semasa doctor membuat rawatan. Saya terdengan tangisan Anis. Yang rupanya kali terakhir dapat didengar). Saya menanti diluar ICU dengan keadaan yang amat tertekan sekali. Kerana saya dapat tahu ,pada pukul 7.00 am. Sebelum Anis dipindah kan ke ICU , seorang kanak-kanak berumur 9 tahun meninggal dunia kerana masalah yang sama macam Anis , dan kebetulan Anis ditempatkan di katil yang sama dengannya. Namun sokongan ahli keluarga dan juga jururawat serta doctortelah menguatkan semangat saya untuk melalui saat-saat getir ini. Hanya doa yang dapat saya lakukan untuk menolong Anis. Hampir 3.5 jam menunggu ,doctor masih belum selesai menjalankan kerja-kerjanya. Kaum keluarga ,sahabat handai ramai mengerumuni ICU untuk melihat perkembanagn Anis. Pukul1.00 tengahari doctor keluar dari unit ICU dan menemui saya dan suami ,untuk memberitahu pekembangan Anis. Doktor memberitahu yang Anis telah"ditidurkan" dengan ubat tidur , dan pernafasan Anis diambil alih sepenuhnya
oleh mesin dan komputer. Kami dibenarkan melawat Anis. Hampir pengsan sayamelihat keadan Anis. Dengan hanya memakai "diapers" , tiub dan wayar
berselirat ditubuhnya dan saluran pernafasan dimasukkan ke dalam mulutnya.
Satu tiub lagi dipasangkan dihidungnya untuk mengeluarkan darah dari dalam
badannya. Doktor memberitahu kami yang Anis mengalami masalah saluran darah
yang bocor, iaitu oleh kerana terlalu banyak air yang dimasukkan ke dalam
badannya dan Anis tidak boleh kencing menyebabkan , saluran darah yang ada
tidak dapat menampung air yang ada di dalam badan Anis sehingga berlaku
kebocoran , dan air itu telah memenuhi keseluruhan ruang perut, hati ,
paru-paru . Ditambah lagi dengan keadaan buah pinggang Anis yang sudah
tidak berfungsi menyebabkan dia tidak boleh kencing sehingga menyebabkan
badan Anis mengembang seperti belon.Walaubagaimana pun sya lihat Anis
seperti tidur. Mukanya bersih seolah-olah dia tak sakit. Kesian Anis ,
dalam usianya dia terpaksa berhadapan dengan kesakitan.
>
>
>Rabu (20 November 2002 - Hari Ke7 demam)
>
>Saya telah berkampung di HKL sejak hari pertama Anis dimasukkan kesini.
>Pukul 8.30 pagi doctor menenui saya , dan membritahu keadaan Anis. Anis
>dalam keadaan amat tenat. Kerana kandungan sir dalam badannya terlalu
>banyak. Anis tidak boleh kencing secara normal kerana buah pinggang Anis
>telah rosak. Disamping itu hati Anis semakin membengkak , dan paru-parunya
>dipenuhi air dan darah. Doktor juga menerangkan yang salur darah Anis telah
>bocor menyebabkan air telah meresap ke deluruh organ di dalam badannya. Ya
>allah..tabahkan lah hati saya. Oleh kerana kedua-dua buah pinggang Anis
>telah rosak maka proses perkumuhan tidak dapat dilakukan secara semulajadi.
>Doktor mungkin akan menebuk perut Anis untuk mengeluarkan kandungan air di
>badanya untuk mengelakkan keracunan. Apalagi yang saya boleh lakukan
>melainkan menyerahkan pada kebijaksanaan doctor dan berdoa kepada Allah.
>Pukul 10.30 pagi Dr Selva , pakau Urologi (Buah Pinggang) memanggil saya
>dan suami. Doktor meminta keizinan dari kami untuk melakukan sedikit
>pembedahan dengan menebuk perut Anis. Doktor berkata tiada cara lain lagi.
>Melainkan cecair perkumuhan dalam badan Anis perlu dikeluarkan , sebelum ,
>rawatan yang lain boleh dilakukan. Apa lagi yang boleh saya dan suami
>lakukan , melainkan menandatangani surat kebenaran. Proses mengeluarkan air
>dari badan ini sama seperti proses "Homodialysis" bagi pesakit buah
>pinggang. Cuma bezanya dia dipanggil PD , dan dia hanya untuk mengeluarkan
>air kencing dan bukannya mencuci darah. Prosesnya adalah dengan memasukkan berliter-liter air ke badan Anis , membiarkannya selama 5 minit dan
>mengeluarkannya semula. Semasa proses mengeluarkan air ini , dia akan
>menyedut sama air kencing dari badan Anis.Kemudaian air akan diasingkan ,
>iaitu air yang dimasukkan tadi akan di tadah didalam baldi , dan air kencing
>Anis yang disedut keluar akan di sukat untuk mengetahui , berapa banyak
>yang berjaya disedut keluar. Badan Anis jua kelihatan semakin membengkak. Tentu anda semua dapat bayangkan , andainya terlalu banyak air yang dimasukkan ke dalam badan , tetapi tidak ada yang keluar tentu badan anak membengkak seperti belon. Itulah yang terjadi kepada Anis. Sementara itu darah merah dan kuning(platelette)telah berpaket-paket dimasukkan ke badan badan Anis ,namun semuanya tiada tindak balas. Bacaan Platelette juga semakin turun
naik. Tidak ada sebarang improvement pada diri Anis , malahan semakin teruk
lagi.
>
>
>Khamis (21 November 2002 - Hari ke 8)
>
>Keadaan Anis tidak berubah , dan amat kritikal. Doktor hanya meneruskan
>rawatan yang sama. Oleh kerana denggi tiada vaksin , rawatan hanya
>berdasarkan permehatian sahaja. Pada ketika ini nyawa Anis memang
>bergantung sepenuhnya pada mesin. Jika bacaan mesin menunjukkann Anis kekurangan darah merah, doctor akan masukkan darah merah, kalau kelurangan platelette,doctor akan masukkan , kalau kurang air , tambah lagi, kalau kurang
>oksigen,tambah lagi bekalan oksigen. Begitulah keadaan Anis. Sehingga anak saya yang dahulunya putih gebu , kini telah membengkak , dan sedikit kehitaman.
>Sehingga pada suatu ketika berlaku pendarahan dari mulut , dan hidung Anis
,darah bercampur lendir dan berbuih-buih. Saya teramat sebak. Sampai pada
>satu tahap badan Anis tidak dapat menampung darah yang dibekalkan padanya,
>pada masa ini berlaku pendarahan dari hidungnya. Doktor memberitahu , ini
>kerana bekalan darah telah overload sehingga ia membuak keluar. Tetapi
>bekalan darah tak dapat dihentikan , kerana hati Anis telah rosak dan tidak
>dapat berfungsi untuk menghasilkan sel-sel darah, Jadi Anis bergantung
>sepenuhnya pada bekalan darah.Pemantauan ke atas Anis lebih rapi lagi
>dengansetiap 2 jam dibuat ujian darah dan bermacam-macam ujian lagi.Badan Anis juga mula kuning kerana hatinya tidak berfungsi lagi.Petang ini lebih kurang pukul 6.00 sedang saya duduk di hadapan ICU , saya telah menyaksikan 2 kematian . Mayat 2 orang sedang ditolak dihadapan mata saya. Dan saya tahu salah seorang dari mereka meninggal dunia kerana serangan denggi. Hati saya mula berdebar , adakah saat untuk Anis akan tiba jua... ini kerana sepanjang saya berkampung di HKL sehingga hari ini , saya telah menyaksikan 3 kematian kanak-kanak kerana denggi. Saya hanya berdoa semoga akan selamat dan sembuh seperti sediakala, walaupun memang saya tahu saya akan pasti melalui saat seperti itu jua.
>
>Jumaat (22 November 2002 - Hari ke 9)
>
>Keadaan Anis bertambah tenat. Pukul 2.00 petang doctor memanggil saya dan
>suami untuk menerangkan keadaan Anis. Consultant Dr Hung , Paeditrician Dr
>PG Lim , Dr Zamani , Dr Siti Aishah dan Dr Ismail telah menerangkan yang
>keadaan Anis semakin tenat dan peluang untuknya sembuh adalah teramat
>nipis.Ya Allah inilah dugaan yang paling hebat saya terima. Ini adalah kerana
>semua organ didalam badanya telah rosak dan tidap dapat berfungsi.
>Kedua-dua buah pinggangnya rosak , hatinya bengkak , paru-parunya berair dan berdarah serta dijangkiti kuman , tekanan darahnya rendah , pendarahan dalaman
>berlaku di di sana sini dan boleh dilihat secara luaran memalui hidung dan
>mulut , badannya semakin mengembang , kekuningan dan agak sedikit
>kehitaman.Saya bertanya kepad doctor , oleh kerana keadaanynya yang sedemikian ,adakah doctor akan menruskan rawatan (pada saya penyiksaan) kepadanya ,doctor berkata mengikut peraturan doctor tidak boleh menghentikan rawatan ke atas pesakit sehingga pesakit itu pergi dengan sedirinya. Keadaan saya amat tertekan sehingga saya langsung tidak menjamah sebarang makanan melainkan minum air selama berhari-hari , namun peliknya saya berasa kuat walaupun tidak mengambil sebarang makanan.
>
>
>Sabtu (23 November 2002 -- Hari ke 10)
>
>Sepatutnya hari ni Anis telah melepasi tahap kritkal demamnya. Tapi apakan
>daya oleh kerana berlaku terlalu banyak komplikasi dalam badannya , keadaan
>sebaliknya yang berlaku. Pada tahap ini masalah denggi tidak ada lagi, yang
>tinggal hanyalah komplikasi-komplikasi terhadap organ dalamannya. Pada hari
>ini doctor menemui saya lagi dan memberitahu yang Anis semakin tenat...dan
>peluangnya amat nipis. Sekarang ini tekanan darahnya terlalu rendah
>sehingga jantungnya terpaksa dibantu dengan 5 jenis ubat untuk
>menguatkannya. Sistem badan Anis juga terlalu lemah kerana darahnya
>kekurangan oksigen. Oksigen tidak boleh dibekalkan terlalu banyak kerana
>paru-paru Anis tidak dapat berfungsi dengan baik dan jika dibekalkan juga
>oksigen maka akan berlaku kemungkinan paru-paru Anis akan pecah. Untuk
>mengelakkan ini berlaku doctor membuat pemantauan yang rapi dengan
>membekalkan darah sedikit demi sedikit dan mengawal pendarahan dari
>berlaku.Semasa sample darah diambil , warna darah dari badan Anis berwarna
>kehitaman akibat kekurangan oksigen.Keadaan memang amat kritikal sekali.. Melihatkan keadaan Anis memang saya teramat sedih , dan hampir hilang akal. Tetapi setelah saya berfikir kembali , jika ini hanya merupakan suatu penyiksaan
>terhadap Anis , saye redha...saya merelakan dia pergi..tapi doctor kata
>jangan mudah nmeyerah kalah , selagi ada jalan akan dicuba untuk
>menyelamatkan Anis. Malam selepas solat maghrib , jururawat meminta saya
>tidak pergi kemana-mana kerana mungkin masa Anis hampir tiba. Saya cuba
>kuatkan hati dengan membara surah yasin dan ayat-ayat alquran di telinga
>Anis disamping memberikan kata-kata semangat pada Anis. Walaupin Anis tidak
>sedar, tetapi naluri keibuan saya tahu yang Anis mendengar apa yang saya
>katakan padanya.Saya habiskan banyak masa dengan Anis sepanjang hari ini
>sehingga tengah malam....saya tidak dibenarkan berada di dala ICU , kerana
>ketika itu Unit ICU sibut dengan berita pemisahan kembar Siam Azami dan
>Azama. Oleh kerana itu keadan di ICU agak sibuk dan saya mengambil
>keputusan menunggu diluar sahaja.
>
>
>Ahad (24 November 2002 - Hari ke 11)
>
>Selepas subuh saya balik kerumah sebentar untuk menukar pakaian.Kemudian
>saya terus bergegas semula ke HKL. Sejak pagi ini, keadaan Anis teramat
>tenat dengan hidupnya bergantung sepenuhnya pada ubat yang menguatkan
>jantungnya. Saya meminta keizinan pada doctor untuk memberi peluang anak
>saya yang lain iaitu Zikry, 5 dan Zulaikha , 3 untuk melihat adik mereka
>buat kali yang terakhir. Ini kerana sejak seminggu yang lalu. Iky dan Ika
>tak dapat nak lihat adiknya , kerana kanak-kanak tidak dibenarkan masuk ke
>dalam ICU. Sebak melihatkan kedua anak saya melihat keadaan adik mereka,
>kerana saya selalu berkata yang adiknya dihospital untuk baik , tetapi
>sebaliknya yang berlaku. Oleh kerana saya tahu hari ini mungkin hari
>terakhir Anis , saya tak mahu berganjak dari tepi katil Anis sambil
>mebacakan surah Yasin dan bercakap-cakap dengannya. Kulit Anis semakin
>kehitaman....pukul 2.00 petang saya semakin tidak sanggup melihat keadaan
>Anis , dan memohon jururawat menhentikan ubat-ubatan keatas Anis. Jururawat
>tidak berani membuat keputusan , kerana doctor tak ada. Tidak lama doctor
>datang dan saya merayu supaya dihentikan saja ubat ke dalam badanya kerana
>melihatkan keadaanya yang semakin membiru dan kehitaman. Andainya sudah
>ditakdirkan sampai disini saja Anis dipinjamkan kepada saya , saya redha
>dan relakan permegian Anis. Saya mahu Anis pergi dengan tenang.Doktor memanggil suami saya untuk mendapatkan pengesahan kebenaran...dan akhirnya satu demi satu ubat untuk penyambung hayat di badan Anis dihentikan. Doktor tidak membuangnya secara serentak. Kerana tidak mahu saya terkejut dengan pemergian Anis. Jadi doktor menghentikannya satu persatu melain ubat tidur.Dia bertanya kepada saya , samada saya mahu melihat dia pegi dalam sedar atau tidak. Walaupun sebenarnya saya ingin melihat Anis membuka mata buat kali terakhir , tapi apabila doctor mengatakan jika ubat tidurnya dihentikan
, dia akan tersedar . tetapi akan menanggung kesakitan yang amat sangat dan
>tidak boleh melihat dan memberi respond apa yang diberikan , saya mengambil
>keputusan untuk tidak menghentikan ubat tidur padanya. Walaupun kesemua
>ubat telah ditanggalkan , tetapi dia tetap akan mengambil masa yang lama untuk
>Anis mengakhiri hayatnya , menurut doctor mungkin Anis akan nazak sekitar
>2-3 jam lagi. Terus terang saya katakan saya tak sanggup lagi melihat Anis
>begitu.Kalau boleh saya mahu dia cepat menghabiskan hayatnya. Bukannya saya mendoakan dia pergi , tapi melihatkan pada keadaan nya , jikalau anda semua berada ditempat saya, pasti anda jua..akan melakukan apa yang saya lakukan .Mujur tidak lama selepas itu muncul Dr Abd. Halim...melihatkan pada keadaan Anis, dia lantas memanggil saya dan suami dekat dikepala Anis , dan meminta jururawat mengangkat Anis ke pangkuan saya untuk Anis menhabiskan hayatnya.Dan dengan perlahan-lahan Doktor mencabut satu persatu penyambung hayat Anis.... Saya peluk badan Anis, saya bisikkan ayat-ayat suci kepadanya.
>Saya katakan padanya yang...mama dan ayah redha dengan pemergian
>Anis....pergilah sayang...mama dan ayah relakan Anis pergi...pergilah dengan tenang Anis..jangan takut...Anis pergi dulu..nanti Anis tunggu mama , ayah Iky dan
>Ika diakhirat.Ketika monitor yang menunjukkan nyawa Anis hampir sampai
>keakhirnya , ayah saya iaitu datuk Anis baru tiba dari kg. Dan sebaik saja
>datuknay mengucupnya Anis Sabrina pun pegi dengan tenang menghadap
>ilahi...Saya masih tidak percaya yang Anis telah pergi...dan apabila saya
>melihat monitor ....barulah saya pasti yang anak saya ANIS SABRINA telah
>kembali kepadanya dengan keadaan yang menyayat hati...INNALILLAHI
>WAINNALILLAH HIR RAJIUNNNNNN. Buat yang meyaksikan Anis Meghembuskan nafasnya , pasti tidak dapat menahan sebak...Selamat Anis....tenanglah Anis disana. Anis pergi dengan disaksikan ahli keluarga saya dan suami , datuknya, cik gee, cik som, cik lah ,cik rin, cik mah...mak lang , mak ngah, pak ngah, cik wan , radzwan , cih shah, jururawat dan doctor yang ada
>disekeliling Anis.Anis pergi menghadap ilahi tepat pukul 6.30 petang dalam
>hujan renyai-renyai. Selamat Tinggal Anak Mama ANIS SABRINA. Mama sentiasa sayang dan mengingati Anis sehingga keakhir hayat mama...dan semoga kita dipertemukan disana.ANIS SABRINA tetap kekal dalam ingatan mama , ayah , Iky, Ika dan semua saudara mara . Mungkin ketika itu Anis telah mendapat ketenangan dan tidak merasakan kesakitan seperti sebelumnya. Ini dapat saya lihat dari keadaan wajah Anis yang cukup tenang, cantik dan teramat comel ,berbeza sewaktu sedang tenat. Mungkin ini juga kerana saya telah merelakan dia pergi, kerana sebelum ini saya seperti tidak mahu kehilangannya, namun apabila difikirkan buat apa sya menyiksanya...dan saya bedoa semoga
>dipercepatkan masa untuk Anis bertemu penciptanya. Selamat tinggal anak
>mama....Mungkin selama ini Anis menunggu keizinan dan kerelaan dari saya
>ibunya untuk meninggalkan dunia ini. Pergilah Anis..........
>Jenazah Anis dibawa pulang kerumah lebih kurang pukul 9.30 malam. Malam itu
>merupakan malam terakhir Anis tidur dirumah diatas katil Anis. Mungkin
>kuasa Allah , walaupin sewaktu nazaknya badannya hampir semua kehitamannya, sebaik sampai ke rumah dan dibaringkan dikatilnya...lama kelamaan kulit nya kembali seperi biasa....malah saya lihat Anis seperti tidur dengan nyenyaknya. Saya sentiasa disisi Anis sepanjang malam. Semua yang datang melihay jenazahnya Anis mengatakan Anis cantik , tidur dan terlalu comel. Anak saya Iky dan Ika sukat untuk menerima kenyataan yang adiknya telah pergi. Sepanjang malam Iky disisi adiknya dan terlena disisi jenazah adiknya. Dan dia tak henti-henti merenung adiknya...sehingga tak bagi saya munutup wajah jenazahnya.Bertambah sedih bila dia bertanya ..berapa lama Anis nak mati...bila dia nak hidup balik...dan kenapa mama tak bawa adik ke Klinik untuk bagi adik
>hidup.
>
>
>Isnin (25 November 2002)
>
>Pukul 9.00 pagi jenazah Anis dimandikan , Saya , suami , ditemani ustazah
>telah memandikan Anis buat kali yang terakhir. Terasa badannya amat lembut
>,seolah-olah sedang tidur , dan berbau wangi. Kesian Anis , ada bahagia
>anggota badannya yang membengkak dan lebam-lebam. Sewaktu sedang dimandikan, badannya darih masih mengalir melalui hidung dan mulut. Ini kerana
>pembeku darah dalam badan Anis ridak ada. Jadi darah masih tetap mengalir. Sewaktu saya membersihkan mulut Anis , dan membuka mulut Anis , Ya Allah..darah cair kehitaman memenuhi mulut Anis..di saat out saya melihat gigi Anis 2 batang yang baru mula tumbuh...Saya tabahkan hati untuk tidak mengalirkan air mata, kerana ustazah telah berpesan kepada saya , jangan menangis hingga mengalirkan air mata di atas jenazah..Ini adalah kali teakhir saya dapat memandikan Anis , selalunya memang diwaktu begini Anis akan bangun tidur dan menandikannya. Tapi hari ini adalah kali terakhir Anis akan mandi di rumah saya. Saya juga telah mengkafankan jenazah anak saya bersama suami dengan tunjuk ajar ustazah.....Pukul 11.00 pagi setela disembahyangkan ,Jenazah Anis selamat di semadikan di Tanah Perkuburan Islam Taman Kosas , Ampang. Suami saya merupakan orang yang terakhir memegang Anis ...kerana dia yang telah membaringkan Anis di liang lahad. Semadilah ANIS SABRINA dengan tenang. Mama , Ayah , Iky dan Ika akan selalu datang melawat Anis.Mungkin disaat ini Anis sedang bahagia bertemu yang menciptanya. Sedekahlah AL-FATIHAH.......untuk Anis Sabrina.
>
>Begitulah kesudahanya serangan "Dengue Shock Syndrome" ke atas anak saya.Semuanya berlalu dengan terlalu pantas dan seperti bermimpi. Selama 11 hari Anis memalu saat-saat derita untuk menemui ilahi. 3 hari dirumah, 1 hari di wad KK2 , 1 hari di HDPW dan 6 Hari di ICU..dan untuk seterusnya Anis
>akan tinggal di suatu tempat yang amat indah sekali.... Amin......
>
>
>Hilangalah seorang permata hati saya yang menjadi korban kerana seekor
>NYAMUK AEDES. Untuk mengelakkan lebih ramai lagi kanak-kanak seperti Anis menjadi mangsa , saya dan suami telah memberi kebenaran kepada doctor untuk mengambil sedikit tisu hati , air tulang belakang dan darah Anis untuk dibuat ujikaji. Ini kerana "Dengue Shock Syndrome " yang menyerang Anis,adalah sejenis viris yang baru..tidak seperti virus denggi sebelum ini
>yang hanya menyerang sel darah seseornag. Tetapi "Dengue Shock Syndrome" yang dialami oleh Anis teleh menyerang keseluriuhan organ dalaman badan Anis dan menyebabkan pendarahan yang banyak. Menurut doctor mereka sedang membuat kajian mengenai virus ini. Oleh kerana itu doctor ingin mendaptkan sample dari tubuh Anis untuk mengkaji , virus apakah yang sebenarnya telah mengorbankan Anis. Ini kerana sebelum ini ada seorang pesakit ayng berjaya dirawat dengan kaedah yang sama digunakan ke atas Anis. Dan anak itu selamat hidup sehingga kini setelah terlantari 14 hari di ICU. Doktor ingin mendapatkan sedikit tisu organ badannya untuk dibuat kajian ..apakah yang sebenarnya yang dapat menyelamatkan pesakit ini. Tetapi malangnya kedua ibubapanya enggan memberikan kerjasama dengan tidak memberikan kebenaran doctor berbuat demikian. Maka doctor tidak dapat mengesan apakah sebenarnya
antibody yang telah menyelamatkan nyawa anaknya. Bagi saya kalaulah denganmengambil sedikit sample dari tubuh Anis , doctor boleh manjalankan kajian dan seterusnya dapat mencari vaksin untuk merawat penyakit ini , saya
merasabangga sekurang kurang seorang anak saya terkorban tetapi ramai lagi
kanak-kanak lain yang dapat diselamatkan.Waullahualam..

>Peringatan buat Semua Ibubapa. Jika anak anda demam melebihi sehari bawalah terus ke hospital.....Begitulah bahayanya penyakit denggi. Hanya kerana Seekor Nyamuk Aedes , anak saya terkorban. Nyamuk Aedes menyerang pada waktu pagi dan hampir senja. Berhati-hatilah. Aedes juga tidak membiak ditempat yang kotor, tetapi ditempat yang bersih. Walaupun pengalaman ini pahit dan sukar untuk diterima..namun saya terpaksa meneruskan kehidupan ini kerana yang pergi tetap pergi..tapi saya masih ada 2 orang anak lagi yang perlu diberikan perhatian. Semoga pengalaman saya ini boleh dijadikan panduan pada anda semua.

>Saya juga berterima kasih terutama kepada kakitangan Unit Rawatan Rapi
>(PICU) , Institut Pediatrik , Hospital Kuala Lumpur yang telah bertungkus
>lumus menyelamatkan nyawa anak saya , Wad KK2 dan PHDW . Mereka telah
>berusaha bersungguh-sungguh , namun Allah lebih menyayangi ANIS SABRINA. Dia telah dipinjamkan kepada saya selama 8 bulan sahaja. Saya puas kerana dapat menhabiskan masa dihujung-hujung hayatnya. Selamat Jalan anak mama...ANIS SABRINA........(yang bermakna "teman setia dan sabar)...
>
>
>(Moderator :Takziah diucapkan kepada keluarga Anis Sabrina.
>Saya sendiri memang pernah mengalami demam denggi 6 tahun yg lalu dan
>memang menyakitkan.Untuk netters2 yang lain kalau anda/anak2 terkena demam yang sekejap badan rasa panas dan sekejap rasa sejuk,badan dan tulang2 sakit2/bisa2 dan akhir sekali tumbuh bintik2 merah di badan sila cepat ke hospital.Kalau denggi biasa takle serius,tapi kalau denggi berdarah dimana kadar sel darah merah(pletlet) turun dgn banyak ianya boleh membawa kepada kematian)

Sumber : http://groups.yahoo.com/group/Iqrak/message/3689

5 kata-kata mereka:

Ya Allah..tlalu sedih sy baca entry ni..air mata mgalir laju xdapat ditahan..seolah2 sy dpt lihat ape yg blaku pd arwah bb anis..mgkin ini ujian buat mama anis n fmly..tabahkn ht..yg pastinye arwah mnunggu di syurga..al-fatihah buat arwah bb Anis.

 

Puan, izinkan sy link kn entry pgalaman puan ni ke blog sy ye..niat sy utk bkongsi dgn pbaca n ibubapa lain..wlpn kisah ni dh 6 thn blalu, tp sy rs entry ni ckup tbaik untuk dijadikn pgajaran buat ibubapa di luar sana yg slalu kurg mgambil berat tentg bhya denggi spt saya sndri..bile baca ni baru sy tau betapa peritnye penderitaan yg tpaksa ditanggung oleh ank2 kita terutama yg msih kecil..

 

Puan, izinkan saya untuk kongsikan blog puan diruangan FB saya sebagai pengajaran buat saudara mara dan sahabat yang menggangap demam denggi tidak merbahaya.

 

Salam...Kisah ni adalah kisah arwah anak saya, Anis sabrina yg meninggal dunia pada 24/11/2002.Al Fatihah buat anak ku.Kisahnya diabadikan dalam Blog peribadi saya.

 

Salam takziah puan. Kepedihan hati Puan amat sy rasai. Mengalir air mata sy membaca kisah puan dan arwah anak puan...semoga puan tetap tabah....dan semoga kisah ini menjadi tauladan kepada kita semua agar sentiasa peka terhadap kanak2 walaupun apa situasi anak kita.denggi sangat berbahaya...