Jelaga

“Kak Hajar, sekarang ni panas terik kan? Tengokla muka saya dah hitam, terbakar, berbelang”, aduan saya pada Kak Hajar.


“Muka hitam takpe dik, jangan hati yang hitam.”


Gulp!


Ya, jangan risau jika muka dah hitam, tapi risaulah jika hati kita yang hitam dengan dosa sehingga tak dapat tembusi cahaya. Nasihat atau kebenaran pasti sangat sukar diterima andai hati dah kaku dan keras.


Pentingkan di mana tempat yang Allah akan pandang. Hati.


Ikhlas kena pupuk, kena latih. Walaupun pertamanya awak rasa riya’ , teruskan saja amalan tu. Cuba lawan dan akhirnya pasti awak akan iklas. Cepat-cepatlah istighfar.


Nak masuk syurga Firdausi bukan murah!


Ni kisah Hasanul Basri kot,


Dia nak ke tandas awam suatu hari. Lalu penjaga tandas itu pun kenakan bayaran 20 sen. Lalu menangis meraung-raung lah Hasanul Basri. Bila ditanya kenapa, dia pun menjawab:


“Untuk masuk ke tempat yang begini kotor, lagi menjijikkan, tempat syaitan bertandang ini pun berbayar, apatah lagi kalau nak masuk ke syurga Allah. Harganya tentulah mahal berganda-ganda!


…………


Berat saya susut 6 kilogram. Macam banyak, tapi tak mencukupi. Dulu beriya lagi semangat nak kurus, tapi tak kurus-kurus pun. Sekarang dah malas nak kurus, tapi dia kurus sendiri. Kurus yang saya maksudkan bukanlah kurus seperti Shakira Shakira Lubnan tu. Kurus itu ialah turun berat badan je.


Yang penting sihat. Stamina kuat x cepat letih bila tawaf satu UIA. Maintain paras glukosa dalam darah. Rate 1-6 tahap normal. Saya masih kategori normal. Once dah lebih, susah nanti nak kena treatment insulin pula, dan takkan boleh kembali ke paras normal semula. Rindu nak swim tapi tak bisa.


………………….


Jangan letakkan harapan pada saya. saya tak berani berjanji apa-apa.

0 kata-kata mereka: