Ada Apa Dalam 12

(nombor 12 pada tajuk posting ini tidak ada kena-mengena dengan imam 12 Syiah Rafidhah)

20 Januari 2009, Selasa

Hari berkempen bagi calon-calon pilihanraya kampus. Campus election. Pretty cool huh!

Aku berkempen di AIKOL a.k.a. Ahmad Ibrahim Kuliyyah of Laws. Vote for Akhi Faisal. Ana aqulu sarahah, kalau aku budak laws tidak ada orang lain yang akan aku undi melainkan Akhi Faisal.

21 Januari 2009, Rabu

Aku berkempen untuk Ain Najwa bt Badrul Amin, atau dikenali sebagai Awe. Dia sahabatku. Walaupun lama tak jumpa dan bertegur sapa, dalam situasi begini jentera-jentera lama mesti muncul untuk membantu.

Jam 6.30, keluar dari kampus menuju ke UIA Nilai untuk Liqa’ pertama. Bukan saya seorang. Kata ikhwah, ada cerita kurang enak mengenai gerakan menghentam salafi di sana. Jadi harus ada pencerahan.

22 Januari 2009, Khamis

Hari mengundi. Tiada kawanku di kuliyyah ini. Jadi perlu memilih antara dua penjuru yang lain. Tapi mahukah aku mengundi penjuru yang telah melemparkan fitnah batu ke atas perjuangan sahabat-sahabatku??

Lagi setengah jam sebelum keputusan keluar- meeting tergempar di bangunan Admin. Betapa PKPIM difitnah dengan kejam pada hematku. Hanya sekadar pilihanraya kampus, mengapa harus memfitnah begitu sekali di dalam buletin "Teropong". Walaupun kau berkenduri atas kemenanganmu, apakah layak dikira sedemikian jika kau wujudkan suasana tidak telus?

Kasihan pada Akhi Saifullah. Esok hari pernikahannya, tapi harus serabut membersihkan nama PKPIM.

Keluar keputusan. Beberapa sahabat menitiskan air mata sedih. Air mata yang keluar atas dasar ukhuwwah yang kukuh. Sekalung tahniah dan takziah buat Fahmi atas kemenangan. Buatlah yang terbaik.

Walaupun aku sudah lama tidak menyertai mereka dalam aktiviti PKPIM, bukanlah bermaksud aku terus membuang PKPIM dalam hidupku. Sahabat tetap sahabat. Jemaah ini pernah berjasa kepadaku. Yang mengajarku erti perjuangan. Yang mengajarku erti ukhuwwah. Aku akan bersepakat dalam urusan yang boleh disepakati. Cuma saat ini aku menjumpai suatu gerakan yang lebih serasi. Jangan salah erti terhadapku.

23 Januari 2009, Jumaat

Barakallahu lak, wa baaraka alaika, wa jama3a bainakuma fi khoir, buat Akhi Saifullah dan Kak Asma yang kedua-duanya aktivis PKPIM. Semoga berbahagia ke akhir hayat.

Akhi Saifullah dan Akhi Faisal tidak mengenaliku. Tapi adakah aku lupa terhadap orang yang bertanggungjawab mempengaruhiku secara tidak langsung untuk membuat minor dalam Political Science? Merekalah orang itu.

Jam 8.30 malam. Bertolak ke Bangi. Menjadi fasilitator Program Kem Solat Remaja Bestari.

24 Januari 2009, Sabtu

Program bermula. Taaruf dan ice breaking. Comel budak-budak itu! Ajarkan mereka tentang aqidah dan bahaya syirik. Agak berat juga bagi mereka.

25 januari 2009, Ahad

Masih di dalam program. Ajarkan mereka sifat solat nabi. Teringat dahulu ketika aku mahu menghafal bacaan tahyat akhir sewaktu usia 9 tahun, mahu saja aku meletakkan buku panduan solat di tempat sujud supaya boleh baca ketika sedang tahyat.

26 Januari 2009, Isnin

Program berakhir jam 12.30 tengahari. Usai zohor dan berkemas, terus pulang ke rumah. Meluangkan masa di rumah hanya sehari setengah.

28 Januari 2009, Rabu.

Masuk kelas Bayan, Critical Thinking, Comparative Politics dan Ulum Hadis, masih dalam mood cuti semester.

29 Januari 2009, Khamis.

Nabighah Az-Zibyani dan Umru’ul Qays, masya Allah. Syair yang begitu hebat balaghahnya. Namun tidak sehebat balaghah Al-Quran.
Tidak sempat turn kumpulan aku untuk presentation Nahu 3. Bersambung Selasa depan.

30 Januari 2009, Jumaat

Midterm Bayan selepas solat Jumaat. 25 markah. Susah dan senang. Alhamdulillah.
Makan nasi goreng dengan Iman di HS café kerana sudah habis tenagaku diserap oleh midterm tadi.

Halaqah riyadhus solihin selepas asar.

8 malam. Mass gathering WAFA. Sedikit briefing untuk ahli biro aku. Tentulah Sport n Rec! Majulah sukan untuk Islam!

9.45- mass gathering berakhir. Terus berkejar ke post mortem Kem Solat. Baru dua minit duduk diminta bercakap mengenai laporan kefasilitatoran kumpulanku. Mengah tak sempat bernafas.

Makan brownies yang dibawa oleh Kak Wani untuk meeting malam itu. Homemade dia buat sendiri. Oiishiii…! (bahasa Jepun bermaksud sedapnya!)

31 Januari 2009, Sabtu.

Kelas debat. Hanya empat orang yang hadir. Lima termasuk ustaz. Geram dengan budak arab. Mereka yang beriya nak buat kelas hari Sabtu. Last-last tak datang. Kelas habis awal.

Balik rumah ada hal.

Kakyong balik n jumpa Adlina. Dah makin besar. Makin banyak cakapnya. Kura-kura tak sihat. Asyik tidur je.

Selepas maghrib. Tak boleh lama-lama di rumah, walaupun sedih nak balik. Terus balik UIA untuk prepare untuk beberapa midterm dan presentation.

Sekarang ada hobi baru. Main chess! Sudah bertahun-tahun tak main, bolehla!

1 Februari 2009, Ahad

Aku di hadapan laptop. Menaip untuk bermuhasabah apa yang telah kulakukan sepanjang 12 hari yang lalu.

Ya Allah, aku mohon ampun daripadaMu. Aku harapkan rahmatMu dan aku takut akan azabMu.

0 kata-kata mereka: