Saiful Bersumpah

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Aku pulak jadi seram bila Saiful ni bersumpah. Kita memang tak pasti siapa yang benar dan siapa yang salah. Tapi terasa takut bila membayangkan hukuman Allah yang bakal turun seandainya salah seorang daripada mereka berdusta.
Kenapa pulak harus aku yang seram? Tak tau la kenapa. Tapi itulah perasaan aku bila tengok Saiful bermubahalah kat Masjid Wilayah Jalan Duta (tengok dalam tv je). Sebaya dengan abang aku pulak tu. Kesian pulak aku kat dia. Muda-muda lagi dah terlibat dalam politik sebegini.
Ada hikmah jugak hal ni terjadi. Binnisbati li lah. Selama ni memang aku tak tahu menahu pun tentang mubahalah. Bila isu dah gempar, alhamdulillah Mufti Perlis sarankan sesuatu yang bisa menguatkan aqidah orang Islam. Bagaimana pula? Mubahalah ini menjadikan kita hamba yang benar-benar bertawakal kepada Allah SWT kerana apa yang berlaku adalah di luar pengetahuan kita. Hanya diketahui oleh orang-orang yang terlibat sahaja. Jadi dalam hal ini kita memang benar-benar menyerahkan urusan ini kepada Alah SWT Yang Maha Mengetahui. Bak kata Ustaz Fathul Bari dalam kuliyyahnya, kita sebagai orang biasa tidak patut bercakap apa-apa tentang hal ini, atau apa-apa fitnah sekailpun kerana kita sememangnya tidak tahu hakikat kisah sebenar. Contoh cerita-cerita kesan daripada mubahalah ini seperti yang disiarkan di dalam Majalah I keluaran Ogos. Lagi aku jadik seram. Subhanallahil Azim.. Subhanallahi wabihamdih! Allah Yang Maha Mengetahui..
p/s: Masih heran nape Dato Seri Anwar Ibrahim tak bersumpah juga? Wahai Dato' Seri, pergilah bersumpah kalau yakin berada di pihak yang benar!

0 kata-kata mereka: