Kulliyyah Muslimat 2

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Kuliyyah hadis untuk muslimat minggu ke-2.

Kuliyyah minggu ni sepatutnya nak membicarakan tentang hadis ke-5 tetapi Kak Ili tangguhkan dahulu kerana ada perkara lain yang perlu dibincangkan. Aku masuk terlewat sikit jadi Kak Ili tengah bercakap pasal ghibah atau mengumpat.

Kita tidak dibenarkan bercakap tentang orang lain yang apabila jika dia tahu, dia tidak akan suka. Tapi yang popular orang cakap “ aku bukannya apa lah kan. Tapi benda ni betul”. Yang betul tu la namanya ghibah. Kalau tak betul fitnah jadinya. Lagi satu dialog popular: “ aku bukannya nak mengumpat, tapi nak luahkan perasaan tak suka je”. Dialog-dialog nih semuanya menjurus kepada matlamat yang satu, iaitu ghibah. Kita diharamkan bercakap sebegini.

Imam Asy-Syanqiti ada menyebut: ‘Kalau kamu mahu berkata mengenai seseorang, bayangkanlah api neraka dia hadapan matamu”. Rasulullah sallahu ‘alaihi wa sallam pun marah kepada Aisyah apabila dia mengejek isteri nabi yang lain kerana dia rendah. Aisyah tidak menyebut tapi hanya melakukan isyarat sahaja. Itu pun sudah ditegah apatah lagi kalau bercakap di kedai kopi berjam-jam.

Disebabkan isu ini kontroversi, banyak soalan yang keluar. Kalau tulis dalam blog pasal seseorang pun tak boleh jugak. Menceritakan kisah seseorang yang mengaibkan juga tidak dibenarkan, walaupun orang yang mendengar tu tak kenal dengan orang yang diumpat tu. Kak Ili pun terpaksa menghentikan sesi soal jawab. Kalau tak nanti tak sentuh-sentuh lagi tajuk sebenar.

Ok. Tajuk kulliyyah ialah “Tanda-tanda orang yang tak mencintai Nabi sallallahu alaihi wa sallam”.

Pada hakikatnya, hajat kita kepada nabi sallallahu alaihi wa sallam adalah lebih besar daripada makan dan minum, kalau tak ada nabi macamana lah agaknya kita. Kerana Rasulullah sallahu alaihi wa sallam lah satu-satunya orang yang dapat menunjukkan jalan ke syurga. Kita kena ingat. Kenapa kita nak cintai nabi? Kenapa kita perlu ikut nabi langkah demi langkah? Jawapannya ialah kerana Allah. Di hujung kehidupan kita, ke mana kita akan pergi selepas itu? Tentulah nak ke syurga. Jalan ke syurga itu dah ditunjukkkan oleh nabi, Kenapa pulak tak mahu ikut? Tak mahu ikut ni satu cerita. Siap menentang dan menafikan satu cerita pulak. Aku pun tak faham dengan dorang ni!

Tanda-tandanya ialah:

1- Jauh daripada sunnah zahir dan batin. Macamana batin tu? Maksudnya ialah menukarkan ibadah menjadi adat. Merasakan bahawa ibadat tu perkara seharian yang sekadar perlu dibuat. Sebagai contoh, solat. Semasa solat kita hendaklah menghadirkan hati bahawa kita ini sedang menghadap Allah. Manakala yang zahir pula ialah jauh daripada cara nabi sallahu alaihi wa sallam buat. Buat ibadah sesuka hati sahaja. Sedangkan syarat penerimaan solat bukan semata-mata ikhlas. Tapi hendaklah tepat juga.

2- Lupa untuk meminta pahala daripada Allah. Sebenarnya tidak ada masalah kalau berniat melakukan ibadah untuk mendapat pahala dan syurga. Ada orang yang membangkitkan persoalan ikhlas atau tidak. Syurga itu memang disediakan untuk orang yang bersungguh. Orang yang ikhlas pun akhirnya masuk syurga juga. Jadi, ma fi musykilah ye!

3- Menolak hadis-hadis sohih. Seperti golongan Khawarij yang merasakan apabila ada hadis sohih yang bertentangan dengan logik mereka, maka hadis itu tertolak. Astaghfirullahal ‘azim. Semoga Allah memberikan mereka hidayah.

“Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata”. [Al-Ahzaab 33:36]

4- Tercabutnya rasa ihtiram apabila disebutkan nama Nabi sallallahu alaihi wa sallam. Imam Malik apabila hendak berbicara atau menyampaikna kuliyah hadis, beliau tidak akan bergerak, duduk tegak-tegak, pakai immah atau kopiah, memakai wangi-wangian, sebab nak ihtiram nabi sallallahu alaihi wa sallam. Kalau cakap pasal aqidah atau fiqh, barulah beliau bergerak-gerak dan duduk relaks sikit. Subhanallah.. kalau kita, siap reply sms lagi sambil kunyah gula-gula bagi hilang ngantuk!

5- Tidak mahu mengenali sahabat. Dalam riwayat diceritakan bahawa selepas kewafatan Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam, Ibn Umar kalau tak silap. Apabila melalui suatu kawasan lapang dia akan tundukkan kepala. Lalu sahabat lain pun bertanya kenapa dia tunduk. Dia pun memberitahu kerana, semasa Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam masih hidup, baginda pernah melalui kawasan ini. Pada masa itu ada sebatang pokok yang rendang dahannya, lalu baginda sallallahu alaihi wa sallam pun menundukkan kepala. Sahabat ini digelar mutaasi yang bermaksud betul-betul mengikut nabi.

Ada sahabat yang lain pula apabila menaiki kenderaan dia akan tertawa. Lalu ditanya mengapa. Dia menjawab kerana Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam tertawa apabila menaiki kenderaan. Kerana setelah membaca doa menaiki kenderaan, baginda sallahu alaihi wa sallam akan menyambung dengan : “ Subhanaka fa inni zolamtu nafsi faghfirli faiinahu la yaghfiru az-zunuuba illa anta.” Rasulullah menyebut bahawa Allah menyukai hambaNya yang mengaku bahawa tiada siapa yang dapat mengampuni dosa melainkan Allah. Lalu baginda sallallahu alaihi wa sallam pun tertawa. Sahabat ini pun mengikut. Subhanallah..

“Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak”. [Al-Ahzaab 33:21]

Betapa berbezanya kita dengan para sahabat. Mereka ini dipilih oleh Allah untuk membawa ajaran Islam. Kita ini mungkin tidak mampu agaknya kalau diletakkan pada zaman itu. Maka, seharusnya kita tangisi dengan diri sendiri kerana kurang mencintai Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam.. Marilah sama-sama kita bertaubat.

Ya Allah, ampunilah dosa kami! Tiada siapa yang dapat mengampuni dosa kami melainkan hanya Engkau Ya Allah!

Ya Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam... kami merinduimu. Kami cuba mengikutimu..

Wallahu a’lam bis sowaab..

p/s: Entry saya ni banyak yang saya terlepas salin nama sahabat, matan dan sanad. But to remind here that i am pretty sure that the story goes soundly. Jadi sesiapa yang terbaca dan mengetahui maklumat yang tertinggal ini, sila lah komen ya. Syukran jazeelan..

0 kata-kata mereka: