Kuliyyah Muslimat 1

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Sudah dua kali kuliyyah hadith untuk muslimat berlangsung di Adm Lr 9. Kuliyah ni memang best. Apatah lagi disampaikan oleh seorang yang aku rasa cukup selesa bila berada dekat dia. Nama penyampainya ialah Kak Ili Dalila yang merupakan pelajar tahun akhir jurusan Ilmu Wahyu Majoring Quran Sunnah. Hah! Padan kan?

Aku suka untuk menceritakan serba sedikit apa yang kami dapat daripada kuliyah pertama ni.

Kak Ili cerita mengenai manusia yang selepas ditiupkan roh ke dalam badannya, maka tertulislah empat perkara iaitu rezeki, tempoh masa kehidupan dia, amalan dan keadaan dia di hujung nyawanya, beriaman atau sebaliknya. Pertamanya aku tak salin pulak hadith yang mana dan nombor berapa, sanad dan matannya. Yang penting it is confirmed to be sound, ok! Jadi baby yang berada dalam kandungan ibu sebelum berusia 120 hari, stastusnya masih lagi mayat yang tak bernyawa. Kalau ia gugur tak perlu solat, mandi atau kafan.

Seterusnya diceritakan kisah seorang sahabat Rasulullahi sallallahu ‘alaihi wa sallam, yang merupakan ahli jannah. Para sahabat yang lain pun hairan jugak sebab sahabiy yang seorang ini orangnya biasa sahaja. (apalagi syakira nih! Tak ingat nama la tuh).
Selepas itu, ada seorang sahabat lain yang nak tau kenapa dia dijamin masuk syurga. Lantas beliau meminta izin kepada sahabiy ini untuk tinggal selama 3 hari di rumahnya. Tapi dia tak bagitau lah kenapa nak menumpang tu.

Selepas tiga hari dilihatnya sahabiy ini tak pulak wat ibadah qiyamullail atau apa-apa ibadah yang istimewa. Kehidupan beliau seperti biasa sahaja. Sembahyang jamaah di masjid. Balik rumah dan tidur. Lantas dia pun bertanya apa yang Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam katakan. Rupa-rupanya sahabiy ini mempunyai hati yang sangat luhur. Sebelum tidur pasti dia akan memaafkan semua orang yang berbuat salah kepadanya. Maka terjawablah sudah persoalan di minda sahabiy yang menumpang itu.

Kisah ini memang aku dah biasa dengar tapi susahkan nak praktiknya? Itulah manusia..
Lagi satu apa yang zahir kita lihat itu tak semestinya melambangkan dirinya. Apa yang tersirat dalam hati lebih diketahui oleh Allah subhanahu wa taala.

Selepas tu Kak Ili mengingatkan agar kita ini harus selalu menemikirkan apa agaknya pengakhiran hidup kita. Adakah akhirnya kita ini masih dalam iman atau sebaliknya? Dan adakah orang yang selalu berbuat maksiat itu dijamin masuk neraka? Mana tahu di hujung usianya dia bertaubat dengan sebenar-benar taubat? Jadi, kita mestilah selalu berharap dan meminta agar Allah tetapkan kita dalam jalan yang lurus.

Cara Kak Ili sampaikan ceramah ni memang menusuk kalbu betul. Dah bertakung dah air mata den tunggu masa nak tumpah je. Tapi tumpah jugak akhirnya! Aku ni berjiwa lembut sangat kot. Aku jeling orang lain selamba je dorang. Cepat-cepat lah aku sapu air mata. Ceh! Empangan rapuh sket.

Seterusnya Kak Ili berpesan agar jangan sekali-kali memandang rendah terhadap kuasa doa. Kita sebagai Muslim memang ada senjata yang paling hebat iaitu doa. Doa adalah di permulaan, di tengah, di akhir dan bila-bila masa sahaja. Bukan dah usaha baru doa. Sebelum usaha pun kita perlu doa. Begitu juga taubat. Di awal, tengah dan akhir.

Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah ada menyebut, dosa itu penyebab kemudharatan, dan istighfar pula menghapuskan dosa. Jadi masa exam nanti kalau stuck jomlah kita istighfar banyak-banyak ye! Astaghfirullaha wa atubu ilaih..

Seterusnya ada dua ayat yang mudah disebut, memberatkan timbangan dan disukai Allah subhanahu wa taala iaitu: Subhanallahil ‘Azim.. Subhanallahi wa bihamdihi..
(sekali lagi it is confirm to be sound). Senang kan nak sebut?

Dan terakhir sekali Kak Ili pesan orang beriman ni mesti selalu berkomunikasi dengan hati. Kerana hatilah tempat yang akan Allah subhanahu wa taala akan lihat. Banyakkan muhasabah Jangan terlalu nak cantikkan luaran yang manusia nak tengok je.

Ya Allah, ampunilah kami yang banyak berdosa ini. Ameen..

Wallahu a’lamu bis sowaab!

..To be continued..

0 kata-kata mereka: